Strona emitowana:
4411
Wydrukuj stronę
Statut cechu
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Cech jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła.
- Cech posiada osobowość prawną.
- Cech działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle, oraz
niniejszego statutu.
- Cech posiada swego patrona Św. Józefa, patronów swoich posiadają również
Sekcje Branżowe:
- Sekcja Betoniarzy Św. Piotra i Pawła
- Sekcja Budowlana
- Sekcja Blacharzy Pojazd. Św. Łukasza
- Sekcja Dekarzy i Blach. Bud. Św. Jakuba Młodszego
- Sekcja Instalatorów Św. Józefa
- Sekcja Kamieniarzy Św. Barbary
- Sekcja Kominiarzy Św. Floriana
- Sekcja Lakierników Pojazd. Św. Łukasza
- Sekcja Malarzy i Tapeciarzy \\\"
- Sekcja Posadzkarzy Św. Piotra i Pawła
- Sekcja Rzem.i Usług Różnych Św. Józefa
- Sekcja Szklarzy Św. Łukasza
- Sekcja Zdunów Św. Wojciecha
5. Cech posiada logo cechowe w kształcie herbarza o brązowym
tle, na którym w kształcie koła o żółtej obwódce
wrysowany jest mur z czerwonych cegieł, na którym znajduje się srebrna kielnia i
pion murarski. W dole herbu znajduje się napis: Cech Rzemiosł Budowlanych w
Poznaniu.
§ 2.
Członkami Cechu mogą być na zasadzie dobrowolności zakłady rzemieślnicze -
małej przedsiębiorczości, których siedziba znajduje się na terenie województwa
wielkopolskiego, w zakresie rzemiosł budowlanych, dziedzin pokrewnych, a także
innego rodzaju działalności gospodarczej .
§ 3.
- Cech nosi nazwę: Cech Rzemiosł Budowlanych.
- Siedzibą Cechu jest: Poznań, ul. Aleja Niepodległości 2
II. ZADANIA CECHU
§ 4.
1. Cech zobowiązany jest dbać o prawidłowy rozwój rzemiosła.
2. Do zadań Cechu należy w szczególności:
- utrzymywanie i podnoszenie godności zawodowej członków,
- prowadzenie wśród członków pracy społeczno-wychowawczej mającej na celu
szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego i rzetelnego wykonywania
działalności,
- reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów władzy i
administracji państwowej, organizacji społecznych i gospodarczych,
- przedstawianie właściwym organom administracji państwowej samorządowej
wniosków dotyczących zadań oraz środków niezbędnych dla wykonania tych
zadań,
- udzielanie zakładom rzemieślniczym pomocy przy wykonywaniu działalności w
drodze udzielania porad i informacji, wystąpień i interwencji,
- udzielanie informacji o usługach świadczonych przez członków oraz ich
możliwościach produkcyjnych,
- rozpatrywanie skarg na działalność członków i wykonywanie związanych z tym
kontroli,
- udzielanie pomocy w prawidłowym kształtowaniu cenników za usługi,
- popieranie i rozwijanie postępu technicznego i gospodarczego w rzemiośle,
otaczanie opieką członków pracujących nad wynalazczością i usprawnieniami
technicznymi, organizowanie i popieranie klubów postępu technicznego,
popieranie rozwoju rzemiosł artystycznych, organizowanie konkursów, wystaw,
pokazów oraz muzeów,
- organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i ich
pracowników ,
- propagowanie, koordynowanie i nadzorowanie przygotowania zawodowego,
- współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie
dokształcania teoretycznego uczniów ,
- roztaczanie opieki nad młodzieżą uczniowską,
- udzielanie pomocy członkom Cechu w zapewnieniu warunków bezpieczeństwa i
higieny pracy w zakładach oraz organizowanie szkolenia w tym zakresie,
- organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej dla
członków i ich rodzin,
- delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych oraz do
oganizacji społecznych ,
- zgłaszanie, na wniosek Izby Rzemieślniczej, kandydatów na członków komisji
egzaminacyjnych oraz na rzeczoznawców do wydawania opinii w zakresie spraw
dotyczących rzemiosła,
- dokonywanie, na wniosek osób zainteresowanych, fachowej oceny pracy
wykonywanej przez członków Cechu i wydawanie w tym przedmiocie opinii,
- udzielanie informacji dotyczących warunków wykonywania działalności oraz
udzielanie pomocy organizacyjnej członkom uruchamiającym zakłady, w
szczególności młodzieży wyszkolonej w rzemiośle,
- prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym przez Zarząd
Cechu,
- prowadzenie działalności informacyjnej na rzecz członków Cechu, 22/
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych, 23/
współdziałanie i współpracowanie z przedsiębiorcami nie będącymi
rzemieślnikami, spółdzielniami rzemieślniczymi oraz z różnymi organizacjami,
stowarzyszeniami i fundacjami w zakresie określonym przez Zarząd
Cechu.
III. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKA CECHU
§ 5.
- Członkami Cechu mogą być osoby fizyczne lub wspólnicy spółki cywilnej
mali przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999r.
Prawo działalności gospodarczej, prowadzący działalność gospodarczą na
warunkach określonych w ustawie z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle, na terenie
i w zakresie wskazanym w § 2 niniejszego Statutu.
- Członkiem Cechu również może być osoba, która była przez ostatnie 5 lat
członkiem Cechu i z powodu przejścia na emeryturę lub rentę zaprzestała
wykonywania działalności gospodarczej.
- Wpis do rejestru Członków Cechu osób wskazanych w ust.1 i 2 następuje na
podstawie ich pisemnego wniosku, po decyzji Zarządu Cechu o przyjęciu.
- Zarząd Cechu podejmuje decyzję o przyjęciu i wpisie do rejestru członków w
terminie 3 dni od złożenia wniosku.
- W uzasadnionych przypadkach, Zarząd Cechu może podjąć decyzję o przyjęciu
na członka Cechu osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, nie
będących rzemieślnikami, zatrudniających nie więcej niż 50 pracowników na
czas określony, nie dłuższy niż 5 lat.
- Osoba wykonująca działalność gospodarczą na warunkach określonych w
ustawie z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle i zatrudniająca pracowników w celu
przygotowania zawodowego w rzemiośle, obowiązana jest uzyskać członkostwo
Cechu, o ile nie jest członkiem właściwej izby rzemieślniczej a działalność tę
prowadzi na terenie i w zakresie wskazanym w § 2 Statutu.
- Osoby, które nabyły członkostwo w Cechu na podstawie przepisów
obowiązujących przed 13 lutego 2002 roku, zachowują swe uprawnienia
członkowskie do czasu ich wygaśnięcia, w wypadkach określonych w § 9 Statutu
Cechu.
§ 6.
1.Członkowie mają prawo:
- korzystania z pomocy i świadczeń Cechu w zakresie określonym w § 4
Statutu,
- wybierania i wybieralności do organów Cechu,
- zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia pracy Cechu,
- wnoszenia odwołań od uchwał Zarządu Cechu dotyczących praw członka do
Walnego Zgromadzenia,
- obecności na obradach organów Cechu przy rozpatrywaniu stawianych im
zarzutów i skarg oraz do udzielania wyjaśnień,
- wglądu do protokółu Walnych Zgromadzeń i rocznych sprawozdań Zarządu
Cechu, protokółów i pism pokontrolnych oraz sprawozdań z wykonania zaleceń,
- uzyskiwania od organów Cechu na Walnych Zgromadzeniach, zebraniach sekcji
cechowych lub innych formach informacji o działalności Cechu, jego wynikach
oraz zamierzeniach,
- żądania zwołania Walnego Zgromadzenia zgodnie z § 22 ust. 2 i 3.
2.Nie ma prawa wybieralności członek Cechu, który:
- został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu
powszechnego,
- został pozbawiony prawa wybieralności prawomocnym orzeczeniem Sądu
Cechowego,
- zalega z wpłacaniem składki cechowej powyżej 1 roku, mimo
wezwania.
§ 7.
1.Do statutowych obowiązków członka cechu należy:
- stosowanie się do przepisów statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu
Cechu,
- uczestnictwo w pracach Cechu,
- regularne wpłacanie składki cechowej w obowiązującej wysokości,
- podnoszenie jakości usług oraz kultury obsługi klientów i
osobistej.
2.W działalności gospodarczej członek Cechu powinien przestrzegać:
- zasad etyki zawodowej ,
- przepisów prawa obowiązujących przy wykonywaniu działalności
gospodarczej.
§ 8.
Członek Cechu jest obowiązany w ciągu 30 dni zawiadomić Cech o zaniechaniu
wykonywania działalności lub przeniesieniu siedziby zakładu poza teren
działalności Cechu.
§ 9.
1.Członkostwo w Cechu ustaje na skutek:
- rezygnacji,
- wykreślenia,
- wykluczenia,
- śmierci członka.
§ 10.
Wykreślenie członka z Cechu następuje w przypadku:
- zaprzestania wykonywania działalności,
- przeniesienia siedziby zakładu poza teren działalności Cechu,
§ 11.
Wykreślenie z rejestru członków Cechu z przyczyn określonych w § 10 następuje
z mocy uchwały Zarządu Cechu. Wykreślenie powinno nastąpić bezpośrednio po
stwierdzeniu przyczyn uzasadniających wykreślenie.
§ 12.
1.Wykluczenie członka z Cechu może nastąpić jedynie z ważnej przyczyny, w
przypadku gdy z jego winy dalsze członkostwo sprzeczne jest z postanowieniami
Zarządu Cechu lub z zasadami współżycia społecznego.
2.Za ważną przyczynę wykluczenia należy uznać w szczególności:
- uporczywe niewywiązywanie się z podstawowych obowiązków członkowskich,
- wykorzystywanie funkcji samorządowych lub stanowiska do uzyskiwania
nieuzasadnionych korzyści materialnych lub osobistych,
- popełnienie przestępstwa w celu uzyskania korzyści materialnych na szkodę
interesu społecznego, jeżeli przestępstwo stwierdzone zostało prawomocnym
wyrokiem.
§ 13.
Uchwałę o wykluczeniu członka podejmuje Zarząd na wniosek Sądu Cechowego lub
z własnej inicjatywy.
§ 14
- O wykreśleniu lub wykluczeniu członka Zarząd obowiązany jest powiadomić
zainteresowanego listem poleconym w ciągu 14 dni od daty podpisania uchwały
oraz podać uzasadnienie wraz z pouczeniem o możliwości odwołania się. Członka
zmarłego wykreśla się z rejestru członków ze skutkiem od dnia w którym
nastąpiła śmierć.
- Uchwała w sprawach określonych w ust.1 staje się skuteczną z datą
doręczenia zainteresowanemu zawiadomienia o wykluczeniu lub wykreśleniu.
- Osobom, z którymi rozwiązano członkostwo, przysługuje prawo odwołania się
za pośrednictwem Zarządu do Walnego Zgromadzenia Delegatów w terminie 14 dni
od daty doręczenia uchwały.
- Odwołujący się członek ma prawo być obecny na Walnym Zgromadzeniu w czasie
rozpatrywania jego odwołania.
- O terminie Walnego Zgromadzenia Zarząd Cechu zawiadamia odwołującego się
członka listem poleconym z 14-dniowym wyprzedzeniem.
§ 15.
- Wysokość minimalnej składki cechowej ustala Walne Zgromadzenie,
uwzględniając finansowanie działalności organizacyjno-samorządowej Cechu i
inne jego wydatki oraz wydatki na działalność statutową organizacji
rzemieślniczych, do których Cech przystąpił. O wysokości składki cechowej Cech
zawiadamia członków ze wskazaniem podstawy obliczenia składki oraz terminów
jej płatności.
- Zarząd Cechu może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić członka
od obowiązku płacenia składki w całości lub w części na czas określony, a
także umorzyć składki zaległe.
§ 16.
- Uchwałą Walnego Zgromadzenia można nadać godność \\\"Honorowego Starszego
Cechu\\\" lub \\\"Honorowego Członka\\\", osobom które położyły szczególne zasługi
dla Cechu lub rozwoju rzemiosła.
- Osoby posiadające tytuły honorowe mają prawo brać udział w Walnych
Zgromadzeniach z głosem doradczym oraz korzystać ze świadczeń socjalnych i
kulturalnych Cechu w zakresie przysługującym członkom.
IV. ORGANY CECHU
§ 17.
1.Organami Cechu są:
A. Walne Zgromadzenie Delegatów-Członków
B. Zarząd,
C. Komisja Rewizyjna,
D. Sąd Cechowy.
2.Członek Cechu może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w
ust. 1 lit. B,C i D.
2a.W części posiedzień organów B C D , na których omawiane są sprawy
dotyczące członka i członków jego rodziny, prowadzących działalność w obiektach
cechowych, nie może brać udziału członek bezpośrednio z nimi związany .
3.Wybory Starszego Cechu oraz do organów, o których mowa w ust.1 dokonywane
są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie
członka organu następuje także w tajnym głosowaniu.
4.Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia przez organy Cechu
uchwały uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale.
5.Za udział w posiedzeniach organów Cechu z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia,
członkowie otrzymują diety i zwrot kosztów podróży wg zasad ustalonych przez
Walne Zgromadzenie, w zależności od możliwości finansowych Cechu.
A. Walne Zgromadzenie Delegatów - Członków Cechu.
§ 18.
Walne Zgromadzenie Delegatów-Członków Cechu jest najwyższym organem Cechu
powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu
działania.
§ 19.
1.Do zakresu działania Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie Statutu i jego zmian,
- wybór i odwoływanie Starszego Cechu i pozostałych członków Zarządu,
Przewodniczących i pozostałych członków Komisji Rewizyjnej i Sądu Cechowego
oraz zastępców członków,
- określanie minimalnych wysokości składek cechowych, opłat za świadczenia
oraz dobrowolnych świadczeń,
- ustalanie wysokości diet i zasad zwrotu kosztów podróży dla członków
organów Cechu,
- uchwalanie planów finansowych oraz podziału nadwyżki budżetowej
Cechu,
- rozpatrywanie sprawozdań zarządu i komisji rewizyjnej, zatwierdzanie
sprawozdań rocznych i bilansów oraz podejmowanie uchwał co do wniosków
członków Cechu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej w tych sprawach i udzielanie
absolutorium Zarządowi Cechu,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia
nieruchomości,
- podejmowanie uchwał w związku z oceną pokontrolną działalności Cechu,
- upoważnienie Zarządu do zaciągania pożyczek oraz zbywania nieruchomości ,
ruchomości Cechu ,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia, Komisji Rewizyjnej i
Sądu Cechowego,
- nadawanie honorowych godności cechowych,
- rozpatrywanie odwołań członków Cechu od uchwał Zarządu Cechu,
- podejmowanie uchwał w sprawie dobrowolnej przynależności do innych
organizacji
- wybieranie delegatów na zjazdy i walne zgromadzenia przynależnych
organizacji ,
- podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Cechu,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych do rozpatrzenia
przez Zarząd Cechu.
2.Walne Zgromadzenie wybiera delegatów, o których mowa w ust. 1 pkt. 14 na
okres kadencji w głosowaniu tajnym.
§ 20.
Odwołanie członka Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Sądu Cechowego przed
upływem kadencji może nastąpić przez Walne Zgromadzenie na wniosek 1/4 członków
Cechu, Komisji Rewizyjnej. Wniosek powyższy może być złożony także na Walnym
Zgromadzeniu
§ 21.
- Jeżeli Cech liczy więcej niż 300 członków Walne Zgromadzenie może podjąć
uchwałę o jego zastąpieniu zebraniem delegatów.
- Delegatów wybierają sekcje zawodowe na okres kadencji Zarządu. Przy
liczbie członków Cechu do 1000 wybiera się jednego delegata na 6 członków,
ponad 1000 do 1500 - jednego delegata na 8 członków, ponad 1500 - jednego
delegata na 15 członków w głosowaniu tajnym.
- Do zebrania delegatów zastępującego Walne Zgromadzenie Członków stosuje
się odpowiednie przepisy o Walnych Zgromadzeniach.
§ 22.
1.Walne Zgromadzenie zwoływane jest przynajmniej jeden raz w roku w I
półroczu. Walne Zgromadzenie zwołuje na podstawie uchwały Zarządu Starszy Cechu
lub w jego zastępstwie Podstarszy Cechu.
2.Ponadto Zarząd powinien podjąć uchwałę o zwołaniu Walnego Zgromadzenia na
żądanie:
- Komisji Rewizyjnej,
- 1/4 ogólnej liczby członków Cechu lub delegatów.
3.Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia powinno być złożone Zarządowi Cechu
na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
4.W przypadkach wskazanych w ust.2 Walne Zgromadzenie powinno odbyć się w
ciągu 6 tygodni od daty złożenia żądania. Jeżeli to nie nastąpi Walne
Zgromadzenie może zwołać Komisja Rewizyjna.
§ 23.
1.O czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia zawiadamia się
wszystkich delegatów-członków Cechu listem poleconym lub innym sposobem z
potwierdzeniem odbioru co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. W
Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział inne zaproszone osoby.
2.W zawiadomieniu o Walnym Zgromadzeniu należy zamieścić również informację o
wyłożeniu do wglądu w biurze Cechu odpowiednio do porządku obrad następujących
materiałów:
- zamknięcia rachunkowego za rok ubiegły,
- sprawozdania Zarządu,
- projektów podstawowych uchwał,
- protokołu poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
3.Delegatom-Członkom Cechu, którzy zalegają z uiszczeniem składek cechowych
powyżej 12 miesięcy należy w zawiadomieniu przypomnieć, że w przypadku
nieprzedłożenia dowodu zapłacenia zaległych składek będą pozbawieni prawa
wybieralności do Organów Cechu i w ostateczności mogą być wykluczeni z Cechu a
członkowie użytkownicy obiektów cechowych powyżej 1,5 miesiąca.
§ 24.
- Walne Zgromadzenie otwiera Starszy Cechu lub Podstarszy Cechu. Walne
Zgromadzenie wybiera spośród delegatów-członków Cechu prezydium w składzie:
Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego i Sekretarz Walnego Zgromadzenia
.
- Przewodniczący Walnego Zgromadzenia ma prawo, po uprzednim trzykrotnym
upomnieniu, wykluczyć ze Zgromadzenia osoby, które nie stosują się do
zarządzeń porządkowych.
- Szczegółowe zasady i tryb obrad Walnego Zgromadzenia określa Regulamin
Walnego Zgromadzenia.
§ 25.
- Walne Zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniami § 23 Statutu jest
zdolne do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli
liczba obecnych wynosi co najmniej 1/4 delegatów, jeżeli Statut nie stanowi
inaczej.
- W razie nie dojścia do skutku Walnego Zgromadzenia z powodu braku
wymaganej liczby obecnych delegatów-członków Cechu, Zarząd obowiązany jest po
upływie 1/2 godziny, jednak nie później aniżeli w terminie nie przekraczającym
14 dni - zwołać ponownie Walne Zgromadzenie, które jest prawomocne bez względu
na liczbę obecnych.
- Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, jeśli Statut nie stanowi
inaczej.
- Uchwały o zmianie Statutu, uzupełnieniu porządku obrad oraz w sprawach
wprowadzonych dodatkowo na porządek obrad wymagają dla swej ważności co
najmniej 2/3 głosów obecnych uprawnionych do głosowania. Uchwałą o
uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany Statutu.
- W głosowaniu na Walnym Zgromadzeniu biorą osobiście udział jedynie
delegaci-członkowie Cechu.
§ 26.
- Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają jedynie w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów, jeżeli Statut nie stanowi inaczej. Na żądanie większości
obecnych delegatów-członków Cechu, Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w
głosowaniu tajnym.
- Protokół Walnego Zgromadzenia podpisuje Przewodniczący i Sekretarz w
terminie 1 miesiąca od daty Walnego Zgromadzenia.
B. Zarząd Cechu.
§ 27.
Zarząd Cechu jest organem wykonawczym Cechu i ponosi odpowiedzialność za
prawidłową jego działalność.
§ 28.
- Zarząd składa się ze Starszego Cechu, dwóch Podstarszych Cechu,
Sekretarza, Skarbnika oraz dwóch członków. Walne Zgromadzenie wybiera
oddzielnie: Starszego Cechu, a pozostałych członków Zarządu razem.
Jednocześnie Walne Zgromadzenie wybiera dwóch zastępców członków. Warunkiem
wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50%
głosów.
- Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera I i II Podstarszego Cechu,
Sekretarza i Skarbnika.
- Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
- Do Zarządu Cechu mogą być wybierani jedynie członkowie Cechu. Prawo
zgłaszania kandydatów do Zarządu przysługuje delegatom.
- Kandydat na Starszego Cechu powinien mieć 8-letni staż członkowski a
przewodniczący i członkowie pozostałych organów Cechu 4-letni staż
członkowski.
§ 29.
W razie ustąpienia lub odwołania członka Zarządu przed upływem kadencji, do
Zarządu wchodzi do końca kadencji zastępca członka w kolejności ilości głosów, a
w przypadku równości głosów - wg kolejności umieszczenia na liście. W przypadku
ustąpienia lub odwołania Starszego Cechu, zastępuje go pierwszy lub w kolejności
drugi Podstarszy Cechu do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
§ 30.
Zarząd prowadzi sprawy Cechu, z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji innych
organów Cechu.
§ 31.
1.Do zakresu działania Zarządu należy kierowanie całokształtem działalności
Cechu, a w szczególności:
- reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów władzy i
administracji państwowej, organizacji społecznych i gospodarczych,
- gospodarowanie funduszami i majątkiem Cechu z zastrzeżeniem uprawnień
Walnego Zgromadzenia wskazanych w § 19,
- zwoływanie Walnych Zgromadzeń i przygotowywanie wniosków na te
zgromadzenia,
- powoływanie komisji niezbędnych do prowadzenia prawidłowej działalności
Cechu,
- realizowanie ustalonych zasad współdziałania ze spółdzielniami
rzemieślniczymi oraz innymi organizacjami,
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z dyrektorem biura Cechu oraz
ustalanie wynagrodzenia zgodnie z obowiązującymi zasadami płac,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów
na niewłaściwe i nieterminowe wykonywanie zamówień przez członków Cechu,
- kierowanie wniosków do Sądu Cechowego w sprawach odpowiedzialności
zawodowej członków i występowanie jako oskarżyciel przed tym Sądem.
- podejmowanie uchwał o członkostwie Cechu w organizacjach rzemieślniczych i
innych,
- przyjmowanie wnioskodawców na członków Cechu.
§ 32.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na miesiąc.
- Na wniosek Komisji Rewizyjnej posiedzenie Zarządu powinno odbyć się w
możliwie najkrótszym terminie jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia
złożenia wniosku.
§ 33.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Starszy Cechu lub Podstarszy Cechu.
- O czasie i miejscu posiedzeń Zarządu powiadomieni są na 5 dni przed
terminem wszyscy członkowie Zarządu.
- W posiedzeniach Zarządu uczestniczy Dyrektor Biura Cechu z głosem
doradczym, chyba, że Zarząd postanowi inaczej.
§ 34.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej połowy
statutowej liczby członków, w tym Starszego Cechu lub Podstarszego Cechu,
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie głosów
decyduje głos Przewodniczącego posiedzenia Zarządu.
- Szczegółowe zasady i tryb pracy Zarządu i jego komisji określają
regulaminy uchwalone przez Zarząd.
C. Komisja Rewizyjna
§ 35.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności
Cechu z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia i orzecznictwa Sądu Cechowego.
- Komisja Rewizyjna składa się z 5 delegatów-członków Cechu i 2 zastępców
wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród delegatów - członków Cechu na okres
kadencji Zarządu. Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie Przewodniczącego w
głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, a pozostałych członków
razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie
mniej niż 50% głosów. Członkowie Komisji wybierają spośród siebie Zastępcę
Przewodniczącego i Sekretarza. W razie niemożności pełnienia funkcji przez
członka Komisji w jego prawa i obowiązki wchodzi zastępca członka.
§ 36.
1.Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- badanie przynajmniej raz na pół roku działalności statutowej Cechu,
z tym, że na wniosek 1/4 ogólnej liczby członków Cechu, Zarządu Cechu -
badanie powinno być przeprowadzone w każdym czasie,
- badanie rocznych sprawozdań finansowych (bilansów) oraz zgłaszanie Walnemu
Zgromadzeniu wniosków w tych sprawach,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z dokonanych czynności,
- przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium
Zarządowi, 5/ wydawanie zaleceń Zarządowi w przypadku stwierdzenia
nieprawidłowości.
2.Szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji określa regulamin.
D. Sąd Cechowy
§ 37
- Sąd Cechowy składa się z 5 członków i 2 zastępców wybranych przez Walne
Zgromadzenie spośród delegatów - członków Cechu na okres kadencji Zarządu.
Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie Przewodniczącego Sądu w głosowaniu
tajnym, bezwzględną większością głosów, a pozostałych członków razem.
Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz niemniej niż
50% głosów.
- Sąd Cechowy wybiera spośród siebie 2 Zastępców Przewodniczącego.
§ 38.
Członkowie Cechu podlegają odpowiedzialności przed Sądem Cechowym za
naruszenie:
- statutowych obowiązków członka Cechu określonych w § 7,
- zasad etyki zawodowej lub rzetelnego wykonywania zawodu
§ 39.
1.Sąd Cechowy może orzekać następujące kary:
- upomnienie,
- naganę ,
- pozbawienie prawa do korzystania z określonych świadczeń Cechu na okres 1
roku,
- pozbawienie prawa wybieralności do organów cechowych na okres 4
lat.
2.W uzasadnionych przypadkach Sąd Cechowy może - niezależnie od orzeczenia
kary - wystąpić z wnioskiem do Zarządu o wykluczenie członka z Cechu.
§ 40.
- Od orzeczenia Sądu Cechowego służy odwołanie do Rzemieślniczego Sądu
Odwoławczego, działającego przy Izbie Rzemieślniczej, a w przypadku nie
przynależności Cechu do Izby Rzemieślniczej - do Walnego Zgromadzenia - w
ciągu 1 miesiąca od doręczenia orzeczenia .
- Orzeczenia Rzemieślniczego Sądu Odwoławczego są ostateczne.
§ 41.
Wykonanie prawomocnych orzeczeń sądu należy do Zarządu Cechu.
§ 42.
Właściwość, zasady i tryb postępowania przed Sądem Cechowym określa regulamin
uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów-Członków Cechu.
V. SEKCJE BRANŻOWE
§ 43.
1.Sekcje branżowe powołuje Zarząd Cechu.
2.Zarząd Cechu powołuje sekcje, jeżeli liczba rzemieślników wchodzących w ich
skład wynosi co najmniej 15 osób, z wyjątkiem zawodów zanikających.
3.Pierwsze zebranie sekcji zwołuje Zarząd Cechu. Zebranie wybiera
Przewodniczącego Sekcji i jego zastępcę. Zakres zadań Przewodniczącego Sekcji
określa Zarząd Cechu. Przewodniczący Sekcji może uczestniczyć w posiedzeniach
Zarządu Cechu z głosem doradczym.
4.Do zadań sekcji należy :
- oddziaływanie na członków sekcji w kierunku zapewnienia prawidłowego
wykonywania zadań społeczno-gospodarczych .
- prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie etyki zawodowej
.
- otaczanie opieką uczniów pobierających naukę zawodu oraz udzielanie pomocy
członkom prowadzącym nowe zakłady .
5. Ewentualne wydatki sekcji pokrywane są w ramach planu finansowego Cechu w
miarę możliwości finansowych .
VI. KOMISJE KONTROLI SPOŁECZNEJ
§ 44.
- Komisje Kontroli Społecznej są organami pomocniczymi Zarządu, powołanymi
przez Zarząd spośród członków Cechu.
- W skład komisji są powołani członkowie oznaczający się wysokim poziomem
etyki zawodowej i kwalifikacji zawodowych .
- W pracach komisji mogą brać udział również pracownicy Cechu
§ 45.
Do zadań Komisji Kontroli Społecznej należy badanie i analizowanie
działalności zakładów .
§ 46.
- Komisja sporządza notatki sprawozdawcze ze swych prac i przekazuje je
Zarządowi Cechu wraz ze swymi wnioskami.
- Zarząd Cechu powinien rozpatrywać wnioski komisji w ciągu miesiąca od ich
złożenia.
§ 47.
Tryb pracy i szczegółowe zadania komisji określa Zarząd Cechu.
ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ CECHU
§ 48.
- Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za
świadczenia Cechu, dobrowolne świadczenia członków oraz inne wpływy.
- Gospodarka finansowa Cechu jest prowadzona w oparciu o plany finansowe
uchwalane przez Walne Zgromadzenie Cechu. Zasady gospodarki finansowej Cechu
określa Walne Zgromadzenie przy założeniu zasady samowystarczalności
Cechu.
- Cech posiada własny Ośrodek Wypoczynkowy wraz z obiektami towarzyszącymi w
Puszczykowie-Niwce, oraz budynek mieszkalny przy ul. Kalinowej w Poznaniu, w
których prowadzona jest działalność statutowa , istnieje również możliwość
wynajmowania i wydzierżawiania w/w obiektów.
VIII. BIURO CECHU
§49.
- Dyrektor Biura Cechu kieruje pracą biura, przygotowuje materiały na
posiedzenia Organów Cechu oraz czuwa nad wykonaniem uchwał Organów Cechu i
zarządzeń władz zwierzchnich.
- Dyrektor jest odpowiedzialny za przestrzeganie w działalności Cechu
obowiązujących przepisów.
- W przypadku gdy wykonanie uchwał lub decyzji Organów Cechu mogłoby
spowodować naruszenie prawa, Dyrektor Biura Cechu powinien wystąpić do organu,
który uchwałę lub decyzję podjął o jej zmianę lub uchylenie. W przypadku nie
uwzględnienia wystąpienia, Dyrektor Biura powinien przedstawić sprawę Komisji
Rewizyjnej Cechu.
- Dyrektor Biura Cechu bierze udział w obradach Walnego Zgromadzenia oraz w
posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Dyrektor Biura Cechu angażuje pracowników do Biura Cechu w porozumieniu z
Zarządem Cechu.
- Dyrektor Biura Cechu odpowiada za pracę Biura przed Zarządem
Cechu.
§ 50.
- Dyrektorem Biura Cechu może zostać osoba posiadająca co najmniej średnie
wykształcenie oraz wykazująca się znajomością zagadnień gospodarczych.
§ 51.
Kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu kodeksu pracy jest Dyrektor Biura
Cechu, który dokonuje - za Cech będący pracodawcą, czynności w sprawach z
zakresu prawa pracy.
IX.REPREZENTACJA CECHU
§ 52.
- Cech reprezentowany jest na zewnątrz przez Starszego Cechu, Podstarszego
Cechu lub inne osoby upoważnione przez Zarząd.
- Do reprezentowania Cechu na zewnątrz Zarząd może upoważnić w określonych
sprawach również Dyrektora Biura Cechu.
§ 53.
- Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków składają Starszy Cechu lub
Podstarszy Cechu łącznie z Dyrektorem Biura Cechu a w okresie jego
nieobecności łącznie z upoważnionym przez Zarząd pracownikiem Biura
Cechu.
- Zarząd Cechu może udzielić Dyrektorowi Biura Cechu pełnomocnictwa do
dokonywania określonych czynności prawnych, związanych z bieżącą działalnością
Cechu lub jego zakładem a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności
określonego rodzaju lub czynności szczególnych
X.POŁĄCZENIE I LIKWIDACJA
§ 54.
- Połączenie lub likwidacja Cechu może nastąpić uchwałą Walnego Zgromadzenia
członków Cechu, większością 3/4 obecnych uprawnionych do głosowania.
- Walne Zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniami § 23 Statutu władne
jest do podejmowania uchwały w sprawie połączenia lub likwidacji Cechu, jeżeli
liczba obecnych wynosi co najmniej 1/2 członków Cechu. Walne Zgromadzenie
Członków zwołuje się tylko w przypadku likwidacji lub połączenia Cechu.
- Majątek pozostały po likwidacji Cechu przekazuje się innej organizacji
rzemiosła stosownie do uchwały Walnego Zgromadzenia.